Zwana też dogoterapią to metoda wspomagająca rehabilitację, edukację i rewalidację, w której bodźcem do podejmowania działań jest odpowiednio przygotowany pies, prowadzony przez wykwalifikowanego terapeutę. Tak forma terapii wzbudza w dziecku ogromne emocje. Dzieci, aby zaspokoić swoją naturalną ciekawość podążają za psem, okazują mu zainteresowanie. Bezpośredni kontakt z żywym zwierzęciem zaspokaja jedne z najważniejszych potrzeb dziecka tj. potrzebę dotyku, czułości, bliskości. Dzięki zabawie z psem prowadzimy specjalistyczną rehabilitację, ukierunkowaną indywidualnie na jego potrzeby. Nasze przedszkole współpracuje z doświadczonymi terapeutami Danutą Niemyt i Violetta Galas, które są właścicielkami certyfikowanych psów-terapeutów (Maddlen i Shakira) i prowadzące własną działalność gospodarczą pod nazwą Kynolandia. Więcej informacji na temat kynoterapii można znaleźć na stronie Polskiego Towarzystwa Kynoterapeutycznego. (http://www.kynoterapia.eu/ kynoterapia.html)
W naszej placówce realizowana jest szeroko rozumowana rehabilitacja ruchowa jak i neurologiczna. Zajmujemy się również usprawnianiem psychoruchowym dzieci z szeroko rozumianym spectrum autyzmu. Sale rehabilitacyjne wyposażone są w pomoce, które wykorzystywane są w terapiach.
Z zajęć korzystać mogą dzieci zarówno z MPD, zaburzeniami neurologicznymi i neurologicznopodobnymi jak i dzieci z autyzmem, z zaburzeniami napięcia mięśniowego itp. systematyczność prowadzonych zajęć daje możliwość na poprawę kondycji, polepszeniu stanu fizycznego w konkretnej jednostce chorobowej oraz możliwość większej adaptacji dzieci w społeczeństwie. W naszej placówce wprowadzamy elementy rehabilitacji wg koncepcji NDT BOBATH ( więcej informacji na temat metody www.ndt-bobath.pl).
Inaczej okresy wrażliwe, zwane także jako okresy krytyczne, fazy sensytywne bądź, fazy chłonności. Są ściśle związane z pojęciem absorbującego umysłu. Montessori, obserwując dzieci, że występują w ich życiu pewne fazy, podczas których są szczególnie zainteresowane pewnymi, wybranymi elementami otoczenia. Dzieci interesują się tym przez krotki czas, ale w momencie, kiedy jedna faza sensytywna przemija, otwiera się kolejna. Celem każdej fazy sensytywnej jest umożliwienie dziecku nabycia najróżniejszych umiejętności lub wiedzy o otaczającym nas świecie, niezbędnych dla ich rozwoju. Kiedy dziecko nabędzie już te umiejętność faza sensytywna dla jej nabywania wygasa, pojawia się natomiast wrażliwość na kolejną nowa umiejętność. Wszystkie fazy SA powiązane, każda z nich stanowi punkt wyjścia dla kolejnej. 1,5 – 3 lat — rozwój języka 1,5 – 4 lat — rozwój koordynacji i mięśni 2 – 4 lat — doskonalenie ruchów 2,5 – 6 lat — doskonalenie zmysłowe 3 – 6 lat — podatność na wpływ dorosłych 3,5 – 4 lata — pisanie 4 – 4,5 lat — zmysł dotyku 4,5 – 5,5 lat — czytanie
Montessori zauważyła, że dzieci w wieku od narodzin do 6 roku życia są odkrywcami, którzy głównie wykorzystują swoje zmysły, budując siebie i swój intelekt poprzez przyswajanie tego, co istnieje w ich otoczeniu – języka, zwyczajów, kultury, pojęcia piękna, religii. Po 6 roku życia do 12 lat to czas świadomego poznawania. Dzieci rozwijają wtedy swoje zdolności abstrakcyjnego myślenia i wyobraźni oraz wykorzystują zdobytą wcześniej wiedzę do dalszych poszukiwań. Dlatego do 6 roku życia nie powinniśmy wprowadzań dziecka w świat fantazji. 0 – 6 — chłonny umysł 6 – 12 — wyobraźnia 12 – 18 — miejsce w społeczeństwie 18 – 24 — ukształtowanie osobowości
Nullam condimentum eros lorem, eleifend laoreet ipsum lobortis vel. Praesent arcu lacus, semper in ultricies a, porttitor quis tortor. Duis rhoncus semper felis bibendum ullamcorper. Sed vestibulum gravida neque, nec ultricies est vestibulum quis. Proin sed lacus quis ligula sollicitudin porta ut eu dui. Aenean felis purus, ornare ut pulvinar at, blandit sit amet libero. Vivamus eleifend quam a lectus congue sagittis.
Montessori stworzyła Domy Dziecięce, czyli miejsce które nie może się dużo różnić od środowiska domowego. Placówka prowadzona ta metodą to jest połączenie między przedszkolem, a domem. Dzieci uczą się tutaj podstawowych czynności wykonywanych na co dzień. Otoczenie musi być wyposażone w przedmioty jak najbardziej naturalne i dopasowane do ręki dziecka. W tym dziale będziemy pokazywać dzieciom jak: odkręcać butelki, nakładać łyżką, przelewać, przygotowywać owoce i warzywa do jedzenie itp..
To poznawanie poprzez zmysły (dotyk, wzrok, węch, słuch, smak). Najsilniejszym zmysłem jest wzrok, u niemowląt dotyk. W Montessori każde doświadczenie zaczyna się od sensory ki. Zadaniem sensory ki jest uporządkować chaos. Materiały: bloki z cylindrami, różowa wieża, czerwone belki itd..
Prosty sposób nauki pisania i czytania bez stresu, dochodząc do wszystkiego małymi sukcesami. Dziecko powinno mieć niedosyt po pracy z materiałem. Karty wzbogacające słownictwo, Gry dźwiękowe, Szorstkie litery, Ruchomy alfabet, Różowy materiał, Niebieski materiał, Zielony materiał, Gramatyka
Materiał do ćwiczeń matematycznych Maria Montessori opracowała według trzech działów: w zakresie liczenia od 0 do 10 (czerwono niebieskie beleczki, cyfry z szorstkiego papieru, skrzyneczka z wrzecionami, cyfry i żetony, kolorowe perełki), wprowadzenie do systemu dziesiętnego (złote perełki, tablice Seguina, łańcuch perełek ze strzałkami) oraz do liczenia od 11 do 19 i od 19 do 99 oraz od 100 i dalej. Materiał dydaktyczny łączy ze sobą różne dziedziny matematyczne jak arytmetyka, algebra, geometria zapewniając całościowe kształcenie w tym zakresie.
Przedmiotem edukacji kosmicznej jest pochodzenie i budowa kontynentów, skały, minerały, ewolucja roślin i zwierząt, pochodzenie człowieka, pierwsze cywilizacje. Poprzez kontakty z naturą, eksperymenty i doświadczenia dziecko uczy się odkrywać fakty związane z różnymi dziedzinami nauki oraz dostrzegać zależności i powiązania między nimi. Stosuje się metodę od widzenia globalnego do szczegółowego. Poprzez różne działania dzieci doprowadzane są do rozumienia tego, że stanowią cząstkę wszechświata. Harmonia z nim jest najlepszym i koniecznym dla osobistego szczęścia i rozwoju stylem życia.
W głownej mierze oparta o założenia M. Montessorin a także wlasnych autorskich metod dostosowanych do potrzeba dziecka.
W pracy wykorzystywane są również :
oprócz pracy nad komunikacją werbalną, stosujemy również:
synchronizacja zmysłów – słuchowego, wzrokowego, dotykowego, węchowego i smaku oraz proprioceptyki i przedsionka.